Isiga vinterförhållanden kan kräva dubbdäck

billiga däck
 
Vintern i Norden karakteriseras av flera månader av vinterväder och mörker. Vintervädret inkluderar låga temperaturer och oftast en kombination av snö och is. Det kan också finnas en del dagar med slask, som kan ställa till med problem i trafiken. Under vintern så måste du se till att dina vinterdäck är av högsta kvalitet Om du kör i områden som har mycket isiga vinterförhållanden, så kan det vara bättre att ha dubbdäck än friktionsdäck då dubbdäck har bättre prestandan på is, då deras metalldubbar kan gräva in i isen och skapa bra grepp.
 

När det gäller dubbdäck så är nog Nokian Hakkapeliitta 8 det bästa alternativet. De är det mest framgångsrika dubbdäcket på vintermarknaden här i Norden. De är officiellt godkända för vinterbruk, så de har testats och passerat de vinterkrav som ställs på dessa däck. De har exceptionellt bra vinterväghållning på alla vinterunderlag och snabb styrrespons. De har också vunnit en hel del däcktester, som bäst i test.

 

Nokian Hakkapeliitta 8 har överlägset grepp på is och med dess mjuka dubbkontakt på grund av dess eco-dubbteknik kombinerat med revolutionerande dubbplacering.  Detta ger överlägset grepp och mjuk dubbkontakt på alla underlag. De har exceptionellt fäste på is och snö samt det låga rullmotståndet gör att du kan spara en hel del pengar under dess livslängd jämfört med billiga däck på grund av dess lägre bränsleförbrukning. De har också lägre ljudnivå jämfört med liknande dubbdäck på grund av den mjuka dubbkontakten detta ger på hårda underlag.

 

När du kör mycket i områden som har mycket is, så ger dubbdäck det bäste greppet. Friktionsdäck är lika bra som dubbdäck när du kör i områden med mycket snö. Friktionsdäck har färre restriktioner, då det inte finns datum som kontrollerar när du kan sätta på friktionsdäck eller när du måste ta bort dem. De kan också användas i alla länder, vilket gör det mer flexibla än dubbdäck för dem som reser eller vill kunna sätta på sina vinterdäck tidigt. Oavsett vilka vinterdäck du köper så ska du para dem med sommardäck för sommarsäsongen. Så valet vilka däck som passar dig och din bil bäst är upp till var och en, men om du vill ha det absolut bästa greppet på is, så är dubbdäck det bästa valet och Nokian Hakkapeliitta 8 det bästa däckvalet.

 

Nokian Tyres gör överlägset bäst vinterdäck då de har lång tradition av att tillverka vinterdäck. , Det var Nokian Tyres som uppfann vinterdäcken 1936, då de första Hakkapeliitta däcken introducerades först för lastbilar och sedan för personbilar. De har sedan dess kunnat driva utvecklingen av vinterdäck med deras olika, där däcken kan testas under de tuffaste omständigheter. Det är inte bara inom dubbdäck som Nokian Tyres har investerat, de har också varit drivande kraft för att utveckla dubbfria däck med lika bra egenskaper på snö och is som dubbdäck. Så det viktigaste är att välja däck av hög kvalitet och sedan se om du behöver dubbade eller dubbfria däck.


4 Painonnousun luonnolliset syyt

 

 

 

Monet, jotka yrittävät laihtua, punnitsevat yleensä aamulla nähdäkseen, että he ovat menossa oikeaan suuntaan. Aluksi käyrä voi osoittaa alaspäin viikkoja kerrallaan. Mutta sitten eräänä aamuna aalto näyttää yhtäkkiä muutama kilo plus sen sijaan - vaikka oletkin syönyt oikein ja harjoittanut kunnolla. Tässä on joitain mahdollisia syitä, miksi aalto osoittaa väliaikaisesti väärään suuntaan:
 

1. Et ole käynyt wc: ssä ja tehnyt numero 2

 

Jos sinulla ei ole kaappaa kunnolla jonkin aikaa, syynä on väliaikainen painonnousu, jota et aina edes ajattele. Jos olet ollut hidas vatsassa etkä ole pystynyt tyhjentämään kunnolla, se voi osoittautua "vääriksi" painonnousuiksi.

 

2. Söit illallisen tavallista myöhemmin

 

Söitkö myöhään päivällisen? Silloin ei ole myöskään ihme, että punnit tavallista enemmän aamupäivänä. Sinulla on yksinkertaisesti enemmän ruokaa ruuansulatuksessa. Mutta muista, että painonnousu johtuu vatsan väliaikaisesta sisällöstä, ei siksi, että olet saanut enemmän kehon rasvaa!

 

3. Punnitset aikaisemmin aamulla

 

Tämä kohta liittyy osittain yllä olevaan kohtaan - se on yksinkertaisesti ollut tavallista lyhyempi illallisen ja punnitsemisen välillä. Sinulla on myös enemmän vatsan sisältöä ja se on näkyvissä asteikolla. Väliaikaisesti.

 

4. käytät lääkettä

 

Jos olet äskettäin aloittanut lääkkeiden käytön, se voi olla syy kerätä nestettä kehossa ja punnitsemaan jotain enemmän. Tämä koskee esimerkiksi verenpainelääkkeitä ja kortisonia. Se voi johtua myös siitä, että olet ottanut tulehduskipulääkkeitä.


Alla däck ska väljas utifrån ditt fordon och prestanda

dack
 
 
Med korrekt däckval måste du se till att de valda däcken matchar fordonet och den dimension som behövs för fordonet. Det är viktigt att du väljer däck som är bra för ditt fordon, men också att de kommer att matcha den prestanda du letar efter. Prestandan inkluderar ditt körbeteende samt vilka säkerhetskrav du har. Om du har en SUV måste du skaffa SUV vinterdäck. Om du köper en elektrisk eller hybrid måste du se till att du får däck som kan hantera den högre vikten och att de är mer slitstarka än normala däck.
 

Däckmarkeringarna på däckets sida kommer att specificera däckets dimensioner (W / H) och fälgstorleken. SUV-däck tenderar att ha breda däck för att bättre fördela lasten och större fälgar. Om du letar efter ett 225/65/17 vinterdäck, det är dimensionen på ett SUV vinterdäck, så om du har dimensioner fel kan du hamna med fel däck. Du behöver lämpliga vinterdäck för dina SUV: er och du måste se till att däcken har rätt dimensioner och har rätt hastighet och belastningsgrad för din SUV. Ett annat tig att märka är att inte alla däck är optimerade för el- och hybridbilar. Om du äger en hybrid- eller elfordon måste du kontrollera om däcken är rekommenderade eller avsedda för detta.

 

Med däck kommer också korrekt underhåll av dem. Regelbundet underhåll behövs alltid för artiklar som du vill hålla och behålla dess egenskaper. Med däck betyder detta en regelbunden kontroll av däckens skick för att se om de är fria från skär eller sprickor. Det är viktigt att kontrollera sidoväggarna som ofta skadas av att träffa kantstenar eller grythål. Du måste också kontrollera däckens slitdjup för att se om däcken är slitna eller om de fortfarande kan användas. Om mönsterdjupet är under 4 mm måste du få en ny uppsättning däck. En del av underhållet inkluderar rotation av däcken så att slitaget blir jämnt mellan däcken. När skillnaden är större än 2 mm är det dags att byta framdel och läs- däck. Detta förlänger dina däcks livslängd och kommer att säkerställa att du kan byta ut alla fyra däck samtidigt, vilket är bättre för körprestanda, eftersom du har samma grepp på alla fyra däck. Då måste du regelbundet kontrollera däcktrycket för att se till att du har tillräckligt däcktryck. Lågt däcktryck kan skada däckens sidoväggar och skapa uppvärmningsuppbyggnad i däcket som kan öka slitaget på det. Fordonet förbrukar också mer bränsle om däcktrycket är lågt.


Holistisk service på din bil

konditionstest
 
Om din vanliga verkstad även kan hantera bilservice, bilbesiktning och däckservice, så har du den optimala kombinationen av tjänster som en verkstad kan erbjuda och du kan klara dig med att bara ha en verkstad som kan ge dig service för allt som behöver göras på din bil. Att ha en verkstad som klarar allt underlättar situationen för dig och borde ge dig en högre servicenivå då du kan bygga upp en bättre kundrelation med dem. De kan också ge din bil en mer övergripande service då de kan åtgärda alla bilens problem på samma gång. De kan också bättre åtgärda alla problem som kan finnas, t.ex. hjulinställning på grund av ojämnt däckslitage samt byta stötdämpare.

 

Bilservice, däckservice samt bromsservice är de vanligaste typerna av underhåll som en bil behöver på en verkstad. Bilservicen är dikterad av bilens servicemanual, medans däck och bromsservice beror mer på när behovet uppstår. Det är viktigt att följa servicemanualen, så att bilen håller längre och att de viktigaste delarna kontrolleras. Det är både viktigt från säkerhetsynpunkt samt det påverkar också andrahandsvärdet på din bil, eftersom folk som köper begagnade bilar nästan alltid kollar om servicemanualen har följts.

Det kan också vara värt att göra ett konditionstest på bilen innan bilbesiktning, för att se om den kommer passera. Då kan du ha mer tid till att åtgärda problem innan du gör den officiella besiktningen. De kontrollerar dina däck, stötdämpare, bromsar samt de nödvändiga vätskorna och lamporna, så att du kan köra säkert. Detta bör också göras innan bilen säljs eller om du ska ge dig ut på en längre bilresa, där det kan spara en massa pengar och minska risken för att bilen havererar längs resan, samt att det ökar din säkerhet. Glöm inte att se till att du har rätt försäkring för resan samt att du är medveten om att dubbdäck inte är tillåtna i alla länder.

Det är alltid viktigt för din bils säkerhet att dina däck är i bra skick och att de har tillräckligt med mönsterdjup. När mönsterdjupet minskar blir bilen osäkrare att köra. Bromssträckan förlängs, risken för vattenplaning ökar och ditt grepp försämras. Det är viktigt att både dina sommar och vinterdäck är av bra kvalitet och i bra skick Vad gällerdäck brukstid, så är viktigt att ta väl hand om dem, så att du kan förlänga brukstiden. Detta kan göras genom att alltid se till att ha rätt lufttryck, köra lugnt och försiktigt, rotera däcken och se till att hjulinställningen och balansen är korrekt. Lågt däcktryck påverkar också bränsleförbrukningen, så om du kör med för lågt däcktryck så drar din bil mer bensin än den borde. Det kan bli dyrt i längden. Kombinera detta med att dina däck också slits snabbare, så kan det bli märkbart ekonomiskt sett att ha för lite luft i däcken, vilket gör att du bör kontrollera däcktrycket regelbundet när du besöker bensinmacken för att tanka.


Byt verkstad om du inte är nöjd med din nuvarande

dackservice
 
Att ha en bre verkstad ger oss en känsla av säkerhet kombinerat med förmågan att kunna koppla av. Det är på samma sätt som att ha en bra frisör eller tandläkare, man vet att man blir väl omhändertagen, resultatet blir bra och man inte blir lurad. En verkstad ska kunna erbjuda ett brett urval av tjänster, så att du kan klara dig med en verkstad och inte behöva springa mellan en massa olika ställen beroende på vad som behöver göras med bilen. Verkstaden behöver också vara auktoriserad så att den kan utföra allt från bilservice till reparationer på bilen om så behövs. Den bör också kunna hantera dina däck, så att du kan använda samma verkstad för däckservice, balansering och däckbyte.

 

Det är alltid viktigt att en verkstad erbjuder bra priser men också att de använder originaldelar eller i alla fall godkända reservdelar, så att du vet att det är kvalitet i arbetet och delarna som ersätter de som byts. För att en verkstad ska kunna utföra godkänd bilservice, så måste de vara godkända samt kunna erbjuda reservdelar som är godkända och uppfyller de krav som ställs av bilmärket. Det är viktigt att följa detta, speciellt då bilen är relativt ny då de garantier som medföljer bilen kan riskeras om detta inte följs. En godkänd verkstad har också rätt att stämpla service manualen som kommer med bilen. Det är viktigt för bilens andrahandsvärde att detta följs. De flesta köpare av begagnade bilar tittar på hur många ägare bilen har haft och hur väl bilens underhåll och servicen har följts. Så det är viktigt att följa tidpunkterna som biltillverkaren har bestämt och se till att verkstaden är godkänd att utföra bilservice på den.

Vissa verkstäder kan också erbjuda konditionstest av bilen, vilket ger en snabb indikation om hur bilens skick är för tillfället. Det ger en indikation om något måste åtgärdas omgående, snart eller om allt är under kontroll. Det är ganska sköt att genast få svar, så att du kan välja att åtgärda problem tidigt innan de växer och kan leda till större problem som också kan vara dyrare att åtgärda. Det kan också påverka din bils säkerhet, speciellt om det ör bromsar, stötdämpare eller däck som behöver underhåll. Efter ett konditionstest kan du välja om du vill ha det åtgärdat direkt eller om du vill boka tid för ett senare tillfälle.

Däck har en viktig funktion för att garantera din säkerhet när du kör. Däcken är den ända delen som är i kontakt med vägen när du kör och om du har dåliga däck, så kan du inte överföra bilens prestanda eftersom däcken inte kommer kunna ge det fäste som krävs. Du har också stötdämparna som måste kunna ge tillräckligt med dämpning och se till att bilen inte kränger när du kör på kurviga vägar. Sen har du också bromsarna, som är lättast att förstå, då om du inte kan bromsa, så har du inte längre en säker bil.


Hur man väljer vinterdäck med låg bränsleförbrukning

vinterdack
 
När du väljer
vinterdäck är det bra att välja däck som har låg bränsleförbrukning eftersom det både sparar pengar och det är ett mer miljömässigt val eftersom CO2-utsläppet är lägre. Så det finns absolut ingen anledning att välja ett däck som inte har låg bränsleförbrukning så länge alla andra viktiga egenskaper är där och de har bra prestanda och god säkerhetsprestanda.
 

Däckens rullmotstånd är associerat med däckens rullmotstånd. Rullmotstånd är kraften som du måste övervinna för att flytta däcken framåt. Hög rullmotstånd innebär att du måste använda mer bränsle för att föra fordonet framåt. Du kommer också att ha mer värmeuppbyggnad som orsakar högre däckslitage, så du måste både spendera mer pengar på bränsle, ha högre koldioxidutsläpp och du måste byta däck oftare, vilket är högre kostnader och orsakar mer avfall. Det är viktigt att inse att även lågt däcktryck orsakar högre rullmotstånd och kommer att orsaka samma problem som att välja däck med högt rullmotstånd.

 

Däckets bränsleförbrukning finns på EU: s däckmärkning. Du kan enkelt använda det för att jämföra mellan olika däck, vilket är vad EU: s däckmärkning syftade till. Det är inte lätt för personer med lite kunskap om däck att välja de bästa däcken. EU: s däckmärkning ger dig tre urvalsfaktorer som du kan jämföra mellan däck. Etiketten inkluderar bränsleförbrukning, däckbrus och vått grepp. Dessa är dock inte optimerade för vinterdäck eftersom de är mer riktade för sommardäck; så vått grepp mäts vid plustemperaturer och kanske inte är perfekt indikation på hur däck kommer att prestera under vinterförhållanden. Även bränsleförbrukningen kan vara lite av, eftersom den inte mäts för de temperaturer där du skulle använda vinterdäcken.

 

Premiumdäck tenderar alltid att ha lägre rullmotstånd och tenderar att hålla längre än däck som inte är premium och därför av lägre kvalitet. Förutom att de kostar dig mer att använda, tenderar de också att vara mindre säkra, varför valet kan vara direkt farligt. Så se till att du väljer däck som är säkra under de omständigheter där du tänker använda dem. De högre kostnaderna när du köper dem tenderar att återhämta sig under däckets livslängd och med tanke på att de är säkrare och faktiskt kan hålla dig borta från olyckor.

 

För vinterdäck har du också dubbfria och dubbdäck, så du bör välja de som har det bästa greppet och greppet på den huvudyta som du främst kör på. Använd de viktigaste däcktesterna som utförs av stora biltidningar och bilorganisationer för att bedöma prestandan för de däck du överväger. Se bara till att du inte bara tittar på helhetsbedömningen utan också gräva in och se hur de faktiskt presterar på det test som är mest relevant för dig.


Varför välja ett vinterdäck?

vinterdack
 
Varför välja vinterdäck? Anledningen till att välja vinterdäck skulle vara när man bor i ett område som upplever svåra vintrar. Detta beror på att ingenting klarar bättre på snö och is än dedikerade vinterdäck. Deras speciella gummiblandning och slitbanemönster är speciellt tillverkade för att hantera de tuffaste vintrarna. Eftersom vinterdäck är tillverkade endast för vintersäsongen behöver de inte äventyra de andra säsongerna. Detta gör vintern till de bäst presterande däcken för vinterförhållandena. Det råder ingen tvekan om att dedikerade vinterdäck både dubbade vinterdäck och dubbfria vinterdäck ger den ultimata prestanda under svåra vinterförhållanden, men hur vet du när du ska byta till vinterdäck?


De allmänna indikationerna för vinterdäck är när temperaturen sjunker nära frysen. Med dubbdäck blir detta mer komplicerat eftersom varje land har olika lagar för deras användning. Det finns vissa länder som tillåter användning redan i oktober medan andra inte alls. Vinterdäck kommer att förbättra dragkraft, bromsning och hantering, med dagens vinterdäck som inte är utformade för att fungera bara i snöiga förhållanden, utan också fungera bättre på kallt, torrt trottoar. Den stora nackdelen med vinterdäck är dock behovet av att byta däck när vintersäsongen är över. Detta beror på att vinterdäcken inte bör användas under andra säsonger men på vintern och i vissa länder är det till och med olagligt, särskilt för dubbdäck.

När du utrustar din bil med vinterdäck är det viktigt att vinterdäck installeras i uppsättningar av fyra för att underhålla kontrollen och stabiliteten på ditt fordon. Oavsett om du investerar i dubbade eller dubbfria däck, kommer du att kunna hantera de tuffaste vinterförhållandena och om du bor i ett område med svåra vintrar blir du inte besviken på deras prestanda. När du väljer vinterdäck, se till att du tar hänsyn till dina körbehov, bor du där kalla temperaturer är vanliga? Kör du på isiga eller snöiga vägar, kör du tidigt på morgonen eller sent på natten? Behåller du samma hastighet oavsett temperatur? Är du också beroende av ditt fordon oavsett väder.

Det råder ingen tvekan om att dedikerade vinterdäck både dubbade vinterdäck och dubbfria vinterdäck ger den ultimata prestanda under svåra vinterförhållanden, men hur vet du när du ska byta till vinterdäck? Vinterdäck är det ultimata valet för svåra vinterförhållanden och ger den ultimata prestanda på snö och is, dubbdäck, ännu mer. I vissa områden är det säkraste valet att utrusta din bil med dedikerade vinterdäck för vintersäsongen. Det är inte säkert att köra med däck som inte är officiellt godkända för vinterbruk när du har vinterförhållanden. Det är alltid säkrare att lämna bilen hemma om du inte har vinterdäck på din bil och du fastnar i vinterförhållanden. Du bör alltid prioritera säkerhet och sommardäck har inte det grepp och dragkraft du behöver.


Bilservice bör göras i tid och på en godkänd verkstad

bilservice
 
Din bil behöver kontinuerlig service för att kunna fungera optimalt. Varje bil har en servicehandbok som visar när servicen ska utföras och vad som ska kontrolleras och bytas vid varje tillfälle. Dessa tillfällen ska respekteras då de kommer utifrån beräkningar på vissa detaljers livslängd. Så om du försummar att serva bilen så kan bilens delar gå sönder, vilket kan orsaka större och dyrare skador eller problem. Du måste också se till att bilverkstaden är godkänd så att de använder rätt reservdelar samt att de ursprungliga garantierna fortsätter att gälla.

 

Det bästa är om din vanliga verkstad är godkänd för ditt bilmärke, samt att de utöver att göra vanlig bilservice också kan göra konditionstest och däckservice på din bil. Det sparar dig en massa problem med att behöva åka till olika ställen för att få olika saker åtgärdade. Du kan enklare bygga en bra relation med personerna på verkstaden så att du får bättre service. Om verkstaden tillhör en större kedja, så tenderar de att ha bättre kvalificerade arbetare och billigare inköp på reservdelar, vilket gynnar dess kunder.

 

Bilservice som sagt utförs regelbundet enligt de kilometer tal som du har på mätaren. Det är inte kritiskt att du gör det på exakt kilometertal, men när du börjar närma dig det kilometertal där du bör utföra service, så är det dags att beställa tid hos din verkstad för service. De flesta bilarna nuförtiden varnar när det börjar bli dags för service, så att du inte missar dina viktiga servicetillfällen. Så när bilen varnar så är det dags att boka tid hos din verkstad.

 

Däckservice involverar däckbyte mellan sommar och vinterdäck, byte av ventiler, balansering av däck och rotation av däck. Det inkluderar också reparation av punkteringar av däck och däckbyte vid punkteringar. Däckverkstäder utför detta, samt de större verkstäderna erbjuder detta tillsammans med däckförvaring i deras däckhotell.

 

Vissa verkstäder kan också utföra konditionstest där bilens viktigaste funktioner gås igenom för att försäkra dig om att bilen är i gott skick. De går igenom viktiga funktioner som bilens bromsar, däck, stötdämpare och kollar alla vätskor och lampor. Detta är ett enkelt och bekvämt sätt att veta att bilen är i bra skick. Konditionstest ör ett bra sätt att få bilen kontrollerad om du känner att bilen inte uppför sig 100 % eller om du ska åka iväg på en längre bilsemester. Det är ett mycket bra komplement till vanlig bilservice för att se till att din bil är bra underhållen under året. Det ökar också chansen att hitta problem med bilen tidigt innan problemen växer och blir mer kostsamma.

 

Så se till att serva din bil i tid och att verkstaden är godkänd av din bils återförsäljare. Använd dig av konditionsservice för att kontrollera din bils skick innan viktiga tillfällen och mellan den vanliga bilservicen för att se om du behöver ytterligare reparationer på bilen för att återställa bilen till bra skick så att du kan köra säkert.


RSS 2.0